15 ianuarie 2018

Avem Lidl. Dar ce facem cu circulația în zonă?!





Foarte probabil Sighișoara va avea un nou supermarket până în luna aprilie. E vorba de magazinul Lidl de pe str. Gh. Lazăr. Cu toții știm că magazinul s-a născut greu. Pe terenul "eliberat" de construcția fostei țesătorii de stofă era proiectat (cu surse și trâmbițe pesedist-dăneșene) un mall. Mall da, care a fost (cu toate că era vorba de o investiție complet privată!) inclus în campania electorală a respectivului primar penal. Odată cu crach-ul economic din 2008, proiectul mal-ului a picat și în locul respectiv a rămas o groapă imundă, transformată adeseori în groapă de gunoi ad-hoc, un loc infestat de șobolani precum și de câini fără stăpân. Apoi s-a pus problema construirii unui supermarket Lidl. Proiectul (destul de vechi) a fost supus așa cum cere legea și dezbaterii publice în ceea ce privește impactul de mediu. Din păcate din motive obiective, fiind direct interesat, nu am putut participa la dezbaterea care a avut loc la sediul ApM Mureș. Sunt curios dacă alți factori interesați au participat. Dar mai ales sunt foarte curios dacă la acea dezbatere, înainte de eliberarea tuturor avizelor a fost solicitată și opinia celor care se ocupă de circulația din interioru orașului așa cum ar fi fost normal. Pentru că, după cum se știe, un astfel de magazin are parte de un aport apreciabil de cumpărători, imensa majoritate făcându-și cumpărăturile en-gros, și având nevoie să utilizeze auromobile proprii sau aventual taxi-uri.


Am analizat pe harta postată mai sus care este starea actuală a circulației pe principala stradă din zonă, strada Gh. Lazăr (linie roșie punctată). Cei care locuim în zonă am avut ocazia să asistăm la transformarea radicală a acestei străzi în doar câțiva ani, dintr-o stradă cu caracter (aproape) rural, într-una comercială (un magazin de materiale de construcții, alte magazine cu diverse profile precum și multe societăți prestatoare de servicii diverse). La orele de vârf zona intersecției cu A. Șaguna este înțesată cu mașini care aduc și duc copii la școala din zonă. Cozile de mașini așteptând la semaforul de la intersecție se întind adeseori până către intersecția cu Aleea Teilor-Libertății!! Nu lipsită de importanță este și apariția Sălii Sporturilor din "Târgu Vitelor" unde într-adevăr activitatea este relativ sporadică dar diverse activități sau competiții atrag un număr apreciabil de mijloace de transport dar și pietoni... Strada Gh. Lazăr mai este și cale de acces (cu sens dublu de circulație) către:

1. Cartierul A. Șaguna dar mai ales sediul poliției aflat la câteva zeci de metri de intersecție (linie albastră punctată)

2. Cartierul "Târgu Vitelor" ( cu Sala Sporturilor cum aminteam mai sus, linie punctată orange). De ani buni, zona aflată în apropierea intersecției s-a transformat într-un imens spațiu de parcare complet nereglementat, spațiu unde își parchează în devălmășie mașinile angajaților de la firmele din zonă, diverșii furnizori veniți cu marfă (adeseori blocând trotuarele), autotrenuri cu marfă la firma de construcții și mai nou, turiști în căutare de loc de parcare fără plată...

3. Deloc de neglijat aceeași stradă se conectează cu str. Aleea Teilor (Viilor), cu zona-i industrială , precum și str. Libertății (Gara CFR etc, cu linie verde punctată)

De menționat este faptul că toate străzile mai sus amintite sunt cu dublu sens de circulație....

Bun, și acum revin cu întrebarea. S-a făcut oare un studiu de fezabilitate prin care să aflăm cu cât se va încărca circulația în zonă prin construirea resepctivului magazin?! Eu personal încerc să-mi închipui ce harbabură va fi în zonă din momentul în care magazinul va deveni activ! Mă întreb pe bună dreptate cât va avea de așteptat un automobil care va ieși din parcarea Lidl pentru a se putea înscrie în circulație având în vedere deja supraaglomerarea respectivei străzi?! Semaforul de la pod nici în prezent nu mai poate rezolva fluidizarea traficului intravilan supradimensionat. Și-a pus cineva această problemă atunci când s-au eliberat toate avizele?!

Foarte probabil vom asista la o inaugurare cu fast, tăieri de panglici și inclusă la "mari realizări" din epoca Mălâncrăvean (asta pentru că se pare pârtia acoperită mai așteaptă puțin până se va pogorî definitiv peste țară iarna pesedizt-aldist-udemeristă...) cu toate că este o investiție privată demarată ca proiect încă înainte de actuala administrație...

aleXandru goța

P.S. Din motive obiective sunt mai în urmă cu știrile de interes local. Nici nu ai cum când presa locală complet obedientă a devenit un sinistru bla-bla pupincurist. Cu toate acestea am aflat "de pe surse" că domnul primar Mălâncrăvean precum și domnul viceprimar Toth sunt pregătiți să facă un marș (după modelul primarului din Copșa Mică, supranumit "marșul pentru apă") către București (sau mă rog fiecare la capitalele lor politice) pentru a susține finanțarea unei șosele de centură pentru Sighișoara. Eu înclin să cred că e doar vorba de un banc cu "centuriste"...